Incrementar la presència de les nenes en les STEAM

En un món cada vegada més impulsat per la tecnologia i la innovació, és imprescindible reconèixer la importància de fomentar la participació de les dones en àrees com la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques (STEAM, per les seves sigles en anglès). Tot i que les dones han fet aportacions significatives en aquests camps al llarg de la història, segueixen estant subrepresentades en comparació amb els homes. Segons un estudi de la UNESCO, tan sols un 28% de les places a les carreres científiques i tecnològiques són ocupades per dones, malgrat ser professions de gran demanda laboral. Des del Portal d’Activitats Educatives de Catalunya creiem que és crucial explorar les raons d’aquest desequilibri i proposar estratègies per promoure una major participació femenina en STEAM.

Una de les raons principals d’aquesta disparitat és la persistència dels estereotips de gènere. Des de ben petits, als infants se’ls ensenya conscientment o inconscientment que hi ha activitats i habilitats considerades “pròpies” de cada gènere. Aquestes expectatives socials poden limitar les opcions de les noies i influir en les seves eleccions educatives i professionals. Per superar aquesta barrera, és essencial trencar amb els estereotips de gènere des dels primers anys de vida mitjançant una educació inclusiva i equitativa que fomenti el desenvolupament de les habilitats i interessos de cada individu, independentment del seu gènere.

Una altra qüestió rellevant és la manca de models femenins a seguir en els camps de STEAM. Quan les noies no veuen dones exitoses en aquests àmbits, és més difícil imaginar-se a elles mateixes ocupant aquestes posicions. És fonamental, per tant, destacar i visibilitzar el treball i els èxits de les dones en la ciència i la tecnologia mitjançant campanyes de sensibilització, xerrades motivacionals i programes de mentoratge. Això no només inspira les noies a seguir carreres en STEAM, sinó que també els proporciona models a seguir i suport durant el seu desenvolupament professional.

Les actituds i expectatives dels docents i les famílies també juguen un paper crucial en la promoció de la participació de les noies en STEAM. És important que els educadors reconeguin i valorin les habilitats i els interessos de totes les seves alumnes, i que fomentin un ambient d’aprenentatge inclusiu on tothom se senti capacitat i encoratjat a explorar els camps de la ciència i la tecnologia. D’altra banda, els pares i mares també poden contribuir exposant les seves filles a activitats i experiències relacionades amb les STEAM des de l’infància, i animant-les a perseguir els seus somnis sense importar el gènere.

A més de trencar amb els estereotips i proporcionar models a seguir, és essencial proporcionar oportunitats d’aprenentatge pràctic i experiencial en STEAM per fomentar la participació de les noies. Els projectes pràctics, les activitats de resolució de problemes i les experiències de laboratori poden ser especialment motivadores i ajudar a les noies a veure la ciència i la tecnologia com a disciplines emocionants i rellevants per a elles. Així mateix, és important incorporar continguts i exemples que siguin rellevants i significatius des d’una perspectiva de gènere perquè les noies puguin connectar millor amb el material i veure la seva aplicabilitat en les seves vides quotidianes.

Finalment, cal reconèixer i celebrar els èxits de les dones en STEAM per inspirar i motivar les generacions futures. En aquest sentit neix el moviment #NoMoreMatildas que denuncia que sovint no es reconeixen els èxits de les dones científiques atribuint el treball de les quals als seus col·legues masculins. Premis, reconeixements i esdeveniments especials dedicats a destacar les contribucions de les dones en aquests àmbits no només reconeixen el seu talent i dedicació, sinó que també envien un missatge positiu a les noies, reafirmant-les en el seu potencial i capacitat per aconseguir grans fites en ciència i tecnologia. 

Fomentar la participació de les noies en STEAM és una tasca col·lectiva que requereix l’esforç i la col·laboració de la societat en general, inclosos educadors, pares, responsables de polítiques i professionals dels camps de la ciència i la tecnologia. Mitjançant l’adopció d’estratègies inclusives i l’eliminació de barreres de gènere, podem garantir que les noies tinguin les mateixes oportunitats de participar i destacar en el món de la ciència i la tecnologia.

Recursos relacionats

Recull d’extraescolars de ciència i recursos online gratuïts que podem trobar a Activitum

15 activitats educatives per a totes les edats relacionades amb la recerca de 15 dones científiques.

Programa internacional que uneix emprenedoria i tecnologia adreçat a noies d’entre 8 i 18 anys

Loading