Com encarar l’adolescència

L’adolescència és una etapa de la vida que acostuma a despertar molts dubtes i neguits entre els pares. És una etapa plena de canvis físics, psiquics i emocionals: els adolescents comencen a madurar, la seva personalitat comença a dissenyar-se i comencen a desenvolupar el seu model propi de pensament i caràcter. 

Sovint però, no disposen encara de les eines emocionals necessàries per expressar els seus pensaments i emocions i és habitual que es tanquin en si mateixos. No comprenen els límits que els imposen els pares i se senten desorientats, tot i que no puguin o vulguin reconèixer-ho. A més tenen la necessitat d’explorar allò desconegut. És el que els toca, per edat.

I tot i que aquestes són vivencies que els ajudaran a desenvolupar habilitats per a la vida, com a pares o educadors tenim el repte (oportunitat) d’acompanyar-los en aquesta etapa. 

Cal romandre oberts a allò que es va presentant. El nostre fill/alumne és únic i irrepetible. Acceptar i respectar l’adolescent que tenim davant, estar presents, oberts i receptius per a poder exercir un paper rellevant en la seva vida: som testimonis i referents.

En el cercador d’escoles i famílies podeu trobar les propostes de la Carme Bartomeu, professora de l’ESO, coach i mare de bessons adolescents, creadora del programa EDUCALM que dóna eines a docents i famílies per abordar l’actitud de nens i joves i guiar-los en el seu camí de creixement de manera positiva, afectiva, ferma i respectuosa. 

Hem tingut el plaer de xerrar amb ella i fer-li algunes preguntes. Aquí ho teniu! 

Què és el que més preocupa als pares i mares? 

El que més em pregunten és com mantenir el respecte a casa, com aconseguir que “facin cas” o que “col·laborin” … o sobretot com “mantenir-los” allunyats d’hàbits poc saludables i conductes de risc…

Cal educar des de la llibertat, la confiança i la autoresponsabilitat. Evitar la sobreprotecció i també l’autoritarisme i excès de control. Els adolescents  necessiten que ocupem el “punt mig”: equilibri fràgil entre la proximitat i l’espai propi. 

Establir una comunicació efectiva amb ells, és la clau. 

 

Com podem millorar la comunicació i la relació amb ells i seguir “connectats”?

No hi ha fórmules miraculoses. Sí que hi ha eines per gaudir de l’oportunitat meravellosa d’acompanyar als nostres fills i filles a créixer de forma integral. Que tinguin habilitats per a la vida: cognitives, emocionals i socials.

Us en recomano una, senzilla i poderosa?

 

Vinga! 

  1. Feu una llista d’aquelles coses que us irriten, que us preocupen de les accions dels vostres fills en aquests moments (contesta malament, no fa cas, desordre, soroll, no estudia…).
  2. Imagineu-vos (visualitzeu) el vostre fill/a d’aquí a deu anys. Feu una segona llista de les qualitats i els valors que voleu que tingui (responsable, amable, sensible, valent, solidari, optimista…).
  3. On esteu posant el focus? En la primera o en la segona llista? 
  4. I si mirem els problemes que ens irriten, allò que ens molesta i ens preocupa, com a una oportunitat per a educar-los en aquelles qualitats que volem que tingui d’aquí a deu anys?
  5. Com ens sentim ara? Què farem diferent?

Segurament moltes coses… 

Es tracta de prendre consciència, d’ocupar-nos (no preocupar-nos) del que va venint i aprendre noves eines. A ser pares, s’aprèn.

Per això he creat EDUCALM, un programa formatiu adreçat a tots els membres de la comunitat educativa: docents, alumnes i famílies. Amb dues poderoses eines de diagnòstic : personal Model relacional Bridge® i grupal Model Sikkhona® de l’Instituto de Comunicación, eines de Coaching integral, Disciplina Positiva (Jane Nelsen) i MBSR (Reducció de l’Estrés Basada en l’Atenció Plena de Jon Kabat-Zinn).

 

Hem tingut el plaer d’assistir a una de les teves formacions i ens ha encantat, és molt dinàmica, hem après molt. Ara toca practicar! 

La veritat és que el més bonic és trobar-te un alumne després de molts anys, convertit en tot un adult, i veure que el nostre acompanyament i amor incondicional ha donat els seus fruits.

Per què, no ho oblidem, educar és un procés a llarg termini i els seus cinc ingredients principals són: paciència, presencia, constància, confiança i amor incondicional. Som entrenadors de vida.

En la nostra web podreu trobar tots els cursos que ofereix la Carme Bartomeu, formacions ideades per a professorat, alumnes o famílies: 

Loading