Patis sostenibles, inclusius i pedagògics

Vivim en l’era digital on els nens/es i adolescents estan exposats a les pantalles tot el dia i realitzen menys activitat física de la recomanada per l’OMS. En els últims anys, s’ha posat de manifest la mancança d’espais de joc i aprenentatge a l’aire lliure a les escoles i l’existent, no satisfà les necessitats dels nous models educatius.

Des de l’Associació Escola – Entorn, l’equip pedagògic del Portal d’Activitats Educatives de Catalunya hem tingut l’oportunitat de conèixer les noves propostes de Kompan per als patis d’escola. Acostumats a veure els seus productes als parcs infantils ens ha agradat que s’hagin obert al mercat escolar amb una bona reflexió sobre els espais, els materials i els tipus de joc més adient per a cada edat. 

En aquest article posem de manifest els patis sostenibles, inclusius i pedagògics de la mà de Kompan, una empresa molt involucrada en la transformació dels patis de l’escola més enllà d’una visió estètica i que ens han obert les seves portes per tal de conèixer una mica més en què consisteix la seva feina.

Tot i les recomanacions de l’OMS, els informes internacionals no sempre mostren resultats positius… Segons l’informe Global Trends in insufficent physical activity among adolecents del 2019, el 85% de les nenes de tot el món entre 11 i 17 anys, eren físicament inactives.

 

Tres anys després, l’informe Global Matrix 4,0 presentat per l’organització Active Healthy Kids l’octubre del 2022, continua mostrant aquestes diferències. L’estudi, que feia una comparativa entre 57 països en el període 2018 al 2022, ressalta la important diferència de nivell físic entre nens i nenes.

Les nenes i adolescents, són menys actives en quasi tots els nivells d’activitat física, tant pel que fa a l’esport com el joc actiu. Per tant, aquests resultats evidencien que continua havent-hi diferències de gènere en el joc i que el model dels patis actuals ha d’evolucionar.

MÉS ENLLÀ D'UNA QÜESTIÓ ESTÈTICA

Els equipaments dels patis són un element clau pel desenvolupament físic i emocional dels nens/es i adolescents. 

Avui en dia, en la majoria dels patis, el futbol continua ocupant l’espai central i la resta d’activitats han d’adaptar-se a l’espai sobrant, creant patis avorrits, poc estimulants i poc atractius. 

Per tant, la transformació del pati de l’escola, va més enllà d’una qüestió estètica.

Els patis del futur es projecten com espais naturals, sostenibles, inclusius i pedagògics, on els alumnes poden explorar, crear, aprendre i socialitzar-se a l’aire lliure, a més de divertir-se i realitzar el nivell d’activitat física recomanada.

Els alumnes poden explorar, crear, aprendre i
socialitzar-se a l'aire lliure, a més de divertir-se i
realitzar el nivell d'activitat física recomanada.

En la majoria dels patis d’entorns urbans, s’aposta per dissenyar espais sostenibles fets amb materials naturals, com la fusta de Robinia procedent de silvicultura sostenible i certificada FSC (gamma BORN GREEN de Kompan), o nous materials sostenibles com per exemple els panells HDPE ECOcore OCEAN GREEN TM, que només produïm a Kompan a partir de residus post consumidor com plàstics dels oceans i xarxes de pesca (gamma MADE GREEN). Aquest nou material sostenible, ens permet reduir fins a un 76% les emissions de CO2e/kg respecte a els panells HDPE postindustrial.

 

Utilitzant ambdós materials sostenibles, podem reduir les emissions de CO2e/ kg i ajudar a explicar de manera pràctica conceptes com l’economia circular i el reciclatge dels materials amb elements de l’escola. 

L’activitat física també és un aspecte fonamental a tenir en compte en el creixement dels adolescents.

 Segons els estudis del Kompan Play Institute, els adolescents que mantenen una bona forma física aprenen de manera més efectiva, són emocionalment més estables i estan millor preparats per tenir èxit en entorns socials.

Per aquest motiu, la incorporació d’elements de outdoor fitness, com els circuits d’obstacles al pati de l’escola, motiven els estudiants a realitzar més activitat física a l’aire lliure i a competir entre ells. Des de la creació del Kompan Play Institute, el joc inclusiu i el disseny universal han format part de l’essència de la companyia.

Les normes del disseny universal estableixen que les àrees de joc han d’acollir a tots els usuaris, independentment de les seves capacitats. 

Això significa que tots els nens/es no poden jugar necessàriament a tot, però que tots/es haurien de poder jugar a alguna cosa.

Aquest concepte de “Joc per tots” també es troba present en el disseny dels patis del futur, ja que ajuda a fomentar l’accessibilitat i la inclusión, i a disminuir les diferències de gènere des de l’escola.

10 característiques dELS patiS DEL FUTUR

Segons el Kompan, els patis del futur han de ser sostenibles, inclusius, pedagògics i sobretot divertits pels nens i nenes. Per tal d’aconseguir-ho, han de cumplir les seguents acaracterístiques:

1. Activitats adients a cada franja d'edat
2. Activitats que involucren el moviment i l'activitat física
3. Varietat d'activitats lúdiques en entorns estimulats
4. Diversos nivells de dificultats i reptes on es pot jugar en grups o individualment
5. Crear espais naturals sostenibles
6. Definir les àrees destinades a joc de pilota
7. Reservar espais accessibles i amb jocs inclusius
8. Activitats físiques sense rols de gènere
9. Àrees de descans, d'observació i seients
10. Espais amples i moltes alternatives que permeten evitar situacions conflictives

NOUS CATÀLEGS!

Descobreix el nou catàleg de les escoles amb les últimes solucions de jocs sostenibles, aules d’exterior i elements d’outdoor fitness pels patis del futur!

Contacta amb Kompan a través d’aquest email o  la seva web.