Gaudir dels recursos naturals i culturals a l’aire lliure

Després de l’aïllament caldrà respirar: Us proposem 10 sortides per gaudir dels recursos naturals i culturals a l’aire lliure

Tornar al centre després d’aquests dies d’aïllament no serà fàcil. La crisi sanitària que estem vivint ha causat un trasbals important també en l’ecosistema educatiu i especialment en els infants. No seran dies de vacances normals, pares nerviosos que han de compaginar feina i cura dels fills, cuidar els pares o avis i alhora intentar no posar-se ells malalts. L’angoixa es respira fa dies a casa, a l’escola, al parc, al supermercat. Cancel·lem plans del cap de setmana, vacances i visites al metge que no siguin imprescindibles. Alguns veuran familiars molt malalts. Alguns s’acomiadaran de l’avi o l’àvia.

Per a una tornada progressiva a la normalitat pot ser molt bona idea fer activitats fora de l’aula, aprofitar la primavera i aprofitar els recursos que ens ofereix l’entorn. Tornarem en unes setmanes, esperem, mentre per la finestra haurem vist com arriba la primavera, des dels primers brots als arbres i prats ben florits.

Us presentem un recull de 10 propostes educatives per gaudir d’aquesta tornada a la normalitat. Els beneficis dels espais oberts i de l’aprenentatge actiu i contextualitzat són molts i especialment després dels dies que estem vivint. Per ara només podem somiar…

 

1- Observació d’aus a Collserola

Fantàstica proposta per a introduir els alumnes en les tècniques d’observació ornitològica tot coneixent els ocells que viuen al Parc Natural de la Serra de Collserola. Aprendran la importància de la preservació d’aquest espai natural protegit al costat de Barcelona i s’hi pot arribar en transport públic, els desplaçaments són mínims si venim de la ciutat.

L’activitat es desenvolupa al llarg del matí. Els infants descobriran la població d’ocells dels boscos i conreus de Collserola observant des dels amagatalls de la Feixa i guiats per un educador del Parc. La proposta acaba amb una activitat autoguiada pels boscos de l’entorn proper de Can Coll on us podeu quedar a dinar a l’espai de pícnic. L’equipament es tanca a les 16h així que pot ser una sortida de tot el dia.

 

2- (No) Juguem amb foc al Museu de la Vida Rural

El Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla fa una aposta per l’Educació Cultural per a la Sostenibilitat amb un seguit de propostes educatives que van des de tallers de cianotipia, creació d’herbaris fotogràfics, tallers a l’hort o activitats d’observació al bosc.

En l’exposició i taller JUGAR AMB FOC coneixements científics i art es donen la mà per ajudar-nos a prendre consciència de com ha de ser la nostra convivència amb aquest element tan fascinant.

En el context de l’actual emergència climàtica, la notícia d’un incendi ens trasbalsa, ens alerta i ens recorda, més que mai, la seva força destructora.

La visita a aquesta exposició ens permet apropar-nos de forma didàctica a aquest element natural tan necessari com perillós, conèixer els tipus d’incendis forestals, el saber fer dels bombers així com plantejar la nostra responsabilitat i les bones pràctiques que podem realitzar en el marc d’estratègies de prevenció.

L’objectiu de l’activitat és sensibilitzar sobre la problemàtica dels incendis forestals i promoure l’oportunitat que pot suposar el desenvolupament d’un paisatge resilient als grans incendis tot utilitzant l’art com a forma de coneixement i d’expressió.

 

3- Treballs de síntesi amb FUNDESPLAI

Els treballs de síntesi a la natura són una experiència educativa vivencial única, i tot i que ja no son obligatoris, són un projecte educatiu de gran valor, contextualitzats i d’aprenentatge actiu i transversal i amb un gran retorn al temps invertit.

Fundesplai ofereix crèdits de síntesi que giren al voltant de diverses temàtiques: educació ambiental, activitats d’aventura en el medi natural, arts escèniques, enginy i cultura. Cada crèdit de síntesi té assignades unes competències específiques relacionades amb les diferents assignatures que es treballen durant tot el crèdit a nivell global, cada una de les activitats té uns objectius específics els quals estan estrictament vinculats amb les competències.

Les propostes estan molt ben treballades, en entorns molt adients per a desenvolupar-los i amb material específicament creat per als alumnes. Hi ha diverses escoles de natura i cases de colònies, els monitors són graduats en biologia, ciències ambientals, geòlegs, geògrafs i llicenciats en ciències de l’activitat física i l’esport i a més fan formació continuada en tècniques pedagògiques.

Proposen un seguit d’activitats per a dur a terme a l’institut abans de desplaçar-se a la casa de colònies, les activitats del treball in-situ i activitats d’avaluació per a dur a terme a l’institut un cop acabada l’estada. Totes les activitats estan pensades per adquirir els coneixements de forma activa i completar la teoria que han aprés a l’aula.

 

4- Fotografia i natura: aprenentatges STEM a l’aire lliure

L’últim any des de l’Associació Escola – Entorn hem vist com les entitats d’educació ambientat han fet una aposta per la innovació i han transformat activitats fins ara totalment manuals i analògiques incorporant-hi eines i aprenentatges STEM. És el cas d’aquesta proposta de L’Esquirol: l’activitat té com a objectiu adquirir uns coneixements i tècniques bàsiques de fotografia com ara l’enfoc, la mirada, llum i alhora coneixements de ciències naturals que no són fàcils de treballar amb altres propostes educatives, com la diferenciació de pètals al detall, la observació pacient dels insectes per a captar el moment precís de l’enlairament. Una proposta molt inspiradora que als alumnes de secundaria els encantarà. L’activitat es realitza en equips i es desenvolupa com una competició on cada fotografia serà puntuada. Les fotografies no són totalment lliures, els equips disposen d’un mapa amb l’espai delimitat i uns temes/elements naturals que han de cercar i fotografiar.

És necessari que cada alumne dugui la seva càmera digital o mòbil.

 

5- Barques al museu de la pesca a Palamós

El museu de la pesca de Palamós és únic a Catalunya i al Mediterrani. Les Barques del Peix són la sala flotant del museu, dues barques de pesca professional: la Gacela i l‘Estrella Polar. Ambdues estan preparades per a la seva visita pública, amarrades davant el mateix museu. Es poden visitar separadament o bé dins les visites guiades al mateix museu. Durant la visita els infants aprendran les diferents parts de les dues barques, de la coberta i de sotacoberta. Aprendran quines feines es desenvolupen a cada espai i qui les fa i acabaran fent un taller de nusos mariners.

Al web es poden consultar totes les propostes educatives del museu, des de la visita al museu a una sessió a la llotja o una classe de cuina mediterrània. Un museu molt recomanable!

 

6- Mines de cercs

Voleu endinsar-vos en una aventura minera?! Un trenet original de les mines de cercs introdueix els visitants a l’interior de la mina Sant Romà. El recorregut, que consta de 450 metres dins la galeria, ens fa reviure al lloc original com era el treball dins la mina.

El Museu de les Mines de Cercs és un museu de tècnica i d’història i, al mateix temps, vol ser un centre d’interpretació per explicar i donar a conèixer les múltiples i estretes relacions entre aquest combustible fòssil i l’entorn geològic, paisatgístic, econòmic i humà de l’Alt Berguedà. Avui, l’activitat minera a la comarca del Berguedà ha desaparegut, per això el museu es defineix com un centre d’interpretació que relaciona la tècnica i la història.

El museu té una exposició permanent sobre el carbó, les estructures mineres i el seu ús com a combustible domèstic i industrial. Conté també dos audiovisuals sobre la vida quotidiana al peu de la mina, la seva gent, la festa, el treball de les dones, l’escola, el dispensari… També es pot visitar un habitatge miner. Un recorregut molt complet on aprendreu història i ciència i l’evolució d’una comarca que ha estat marcada per la mineria des de fa més de 150 anys.

7- Plàstics al mar

Els oceans, a dia d’avui, continuen sent un espai desconegut i llunyà. Actualment existeix un gran esforç científic centrat en l’estudi del mar i es troba en constant desenvolupament. Mostrar el coneixement de forma pròxima, educativa i lúdica és el segell diferencial d’Anèl·lides, serveis ambientals falta una espai marins, adaptant-lo a les necessitats dels nostres usuaris.

Presenta el coneixement intrínsec d’aquest medi, des d’una visió sostenible i respectuosa.

Gràcies a l’audiovisual els/les alumnes són partícips de la importància que té cuidar el mar i les problemàtiques ambientals marines actuals. L’activitat es complementa amb un taller de reutilització fent una medusa amb plàstics del mar.

  • Omprensió de relats audiovisuals com a representació de la realitat.
  • Observació d’elements i fenòmens naturals
  • Descoberta i identificació dels elements característics de l’entorn, els serveis i els espais comuns, valorant la responsabilitat personal en el seu ús.
  • Ús progressiu dels materials, d’imatges i d’objectes diversos de l’entorn en les produccions pròpies.

 

8- Juga com els infants de l’edat mitjana al Castell de Gelida

El castell de Gelida i l’església de St. Pere formen un conjunt fortificat que data del segle X, situat en un esperó rocós que domina la població de Gelida. En origen fou un castell de frontera i al segle XIV es va transformar en palau residencial. El seu abandonament definitiu va arribar al segle XVIII i les seves runes mica en mica van anar inspirant un interès romàntic que convidava a la gent a fer-s’hi retrats i a passejar-hi.

En l’actualitat el castell és un espai monumental i arqueològic que ofereix un seguit d’activitats educatives i lúdiques per als infants.

Una de les propostes més originals és realitzar la visita al castell a través de jocs medievals.  Disfressats i tot jugant els nens i nenes faran un recorregut pel castell per a conèixer aquells elements que eren fonamentals per la seva defensa i la vida de la població: les muralles, les torres, les cisternes d’aigua i el cementiri i l’església. Així mateix coneixeran en primera persona les persones que hi van habitar: els pagesos i artesans, els religiosos i els nobles.