Recursos per aprendre programació de forma autodidacta per a professorat

Com a docents, estem compromesos en un aprenentatge continuat al llarg de tota la nostra carrera professional. Aquest compromís no només ens manté actualitzats, sinó que també converteix la nostra vocació en un projecte constant de millora, no només per a nosaltres mateixos, sinó també per als nostres alumnes i les seves famílies.

En l’actualitat, l’aprenentatge informal ens proporciona la flexibilitat necessària per adquirir les habilitats essencials, permetent-nos estar ben preparats per garantir l’accés al coneixement i fomentar la creativitat dins les nostres aules.

En aquest article us presentem un recull de plataformes gratuïtes per a l’aprenentatge de programació de forma autodidacta, facilitant la formació del professorat i la transferència futura a l’aula. 

Totes aquestes plataformes ofereixen una progressió gradual per a l’aprenentatge autònom, facilitant fins al més principiant l’aprenentatge dels llenguatges de programació i les eines que permeten la creació de continguts educatius com ara jocs, webs, apps i més. 

 

recursos per a programació

SCRATCH

Edat: Per a totes
Idioma: 70 idiomes

Amb un llenguatge de programació gràfic, aquesta plataforma permet la creació de històries, jocs i animacions mitjançant l’ús de blocs predissenyats i classificats directament a la pròpia plataforma. El procés de programació comença amb la planificació, la conceptualització i la selecció dels blocs pertinents, els quals es poden arrossegar i deixar anar dins de l’entorn de programació.

Aquest enfocament fomenta el pensament computacional i les habilitats per resoldre problemes. Aprendre a programar en aquesta plataforma implica una combinació de creativitat i col·laboració, incitant a pensar de manera crítica. A més, es posa un fort accent en la superació mitjançant l’aprenentatge dels errors, contribuint a un desenvolupament robust del llenguatge i els processos lògics en programació.

SNAP!

Edat: Secundària i Universitaris
Idioma: 9 idiomes (inclòs català i castellà)

Aquest llenguatge de programació gràfic representa una evolució més avançada en comparació amb Scratch, ja que et brinda la capacitat de crear els teus propis blocs. Aquesta característica permet una personalització més profunda i adaptada a les teves necessitats específiques.

Si tens la intenció de desenvolupar estructures de control i programar de manera més seriosa, especialment amb un enfocament gràfic, aquest és el llenguatge ideal per a tu. La capacitat de crear i integrar blocs personalitzats ofereix una flexibilitat significativa per abordar projectes més complexos i adaptar-se a requisits específics de manera més eficient.

APP LAB

Edat: 13 anys cap endavant
Idioma: Anglès

APPLAB és una eina potent per a la creació i compartició d’aplicacions amb una ampla funcionalitat. Permet la creació i el control de botons, text, imatges, sons i pantalles mitjançant l’ús del llenguatge JavaScript, amb la flexibilitat d’utilitzar ja sigui blocs gràfics o codi de text per aconseguir-ho.

Vídeo explicatiu

App Inventor

Edat: Primària, Secundària i Universitaris

Idioma: 19 idiomes (inclòs català i castellà)

Es tracta d’un entorn de programació visual que possibilita la creació d’aplicacions destinades a dispositius mòbils. Mitjançant la programació amb blocs, tenim la capacitat de desenvolupar aplicacions complexes i transformar-nos en els arquitectes de les nostres pròpies idees. Aquesta plataforma ofereix una manera accessible i intuïtiva de crear aplicacions per a dispositius mòbils, permetent-nos traduir les nostres visions en aplicacions pràctiques i funcionals sense la necessitat de tenir una àmplia experiència en programació.

Micro:bit

Edat: Primària, Secundària i Universitaris

Idioma: Anglès (web en  català i castellà)

Microbit converteix la programació en una experiència tangible i emocionant gràcies a la placa Microbit, permetent-nos veure com les nostres idees prenen forma de manera real i creativa.

La simplicitat de programació amb blocs facilita l’experimentació i l’exploració, fent que la creació sigui accessible per a tothom. Amb Microbit, no només programem; també aprenem de manera progressiva Python, aprofundint en les complexities de la programació.

Així doncs, Microbit no és només una plataforma de programació, sinó una invitació a connectar amb la tangibilitat de les teves idees i a descobrir les infinites possibilitats de la programació creativa.

Hora del Codi

Edat: Totes les edats

Idioma: Molts idiomes

Molt més que una iniciativa; és un moviment que busca familiaritzar els diferents membres de la comunitat educativa, incloent-hi estudiants, pares i educadors, amb el fascinant món de la programació. Participar en l’Hora del Codi és una experiència senzilla i divertida, una oportunitat per tots d’explorar les bases de la programació i despertar l’interès en aquesta habilitat crucial per al futur.

Codi Studio

Edat: Totes les edats

Idioma: Molts idiomes

Code Studio és una valuosa font d’aprenentatge per a les ciències informàtiques, oferint un catàleg de cursos que abasta des dels fonaments fins a l’aprenentatge progressiu segons el nostre propi ritme i motivació.

Aquesta plataforma proporciona una àmplia gamma d’opcions, amb diferents nivells i llenguatges de programació. Sigui que comencem des de zero o que busquem aprofundir-nos en temes més avançats, Code Studio ofereix recursos educatius adaptats a les nostres necessitats i interessos específics.

Programamos

Edat: Docents

Idioma: Castellà

Programamos és una iniciativa que ofereix una recopilació de recursos perquè qualsevol docent de qualsevol nivell educatiu i disciplina els pugui utilitzar per introduir en la seva aula programes i aplicacions com Scratch, Makey Makey, Snap, App Inventor i moltes altres.  La idea fundacional  d’aquesta plataforma és que els alumnes deixin de ser receptors passius de la tecnología, simples consumidors, per convertir-se en creadors tecnològics, per això proposen  un canvi de filosofia educativa en la manera de impartir classes i fomentar la iniciativa i la motivació del estudiants.

Pensament Computacional

Edat: Docents

Idioma: Català

Aquest projecte, liderat per l’Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació, té com a objectiu proporcionar materials didàctics i formació per integrar el Pensament Computacional a les aules. Aquesta iniciativa busca desenvolupar la competència digital de l’alumnat, preparant-los per afrontar els reptes tecnològics de la societat actual.

Aquest article ha estat redactat en el marc del projecte de foment de la robòtica i la programació educatives de l’Associació Escola-Entorn i parcialment subvencionat per l’Ajuntament de Barcelona. 

logo aj barcelona
associacio-escola-entorn

Loading