L’Iran en primera persona (Barcelona)
Per saber-ne més
Persépolis és la història personal de la seva directora, Marjane Satrapi, una artista iraniana que, quan es va traslladar a viure a Europa, va sentir la necessitat de relatar la seva història, la de la seva família i la del seu país. Primer ho va fer en forma de còmic i, després, de pel·lícula. El film és un recorregut històric que comença als anys setanta: veurem el final del regnat totalitari del xa, la revolta popular que expulsa el xa del poder i a partir de la qual s’instaurarà un règim islamista, la guerra contra l’Iraq, la postguerra, etc. Aquesta història recent de l’Iran la coneixerem a través de la mirada d’una nena que es converteix en adolescent i després en dona, que viu la repressió i la violència, però també amb l’educació d’una família oberta, progressista i pacifista. Persépolis recull vivències de la família, els amics, els veïns, els avantpassats, etc. És la vida quotidiana dels iranians. Un dia a dia difícil, però que la protagonista ens explica utilitzant molt sovint l’humor i la ironia, fugint del dramatisme, per mostrar-nos els matisos que conformen qualsevol experiència humana.
La convidada, Patricia Almarcegui
Patricia Almarcegui és escriptora i professora de Literatura Comparada. Va estudiar Filologia Hispànica a la Universitat de Saragossa, on va obtenir el doctorat europeu en Filosofia i Lletres. La seva feina se centra en la literatura i els estudis culturals, més exactament en l’orientalisme i la literatura de viatges. Ha escrit nombrosos llibres: Ali Bey y los viajeros europeos a Oriente, El sentido del viaje (2n premi d’assaig Fray Luis de León), Los mitos del viaje. Estética y cultura viajeras, Una viajera por Asia Central, Conocer Irán o les novel·les El pintor y la viajera (traduïda al francès i al persa) i La memoria del cuerpo. És col·laboradora d’eldiario.es, d’El País, de La Vanguardia i del suplement cultural de l’ABC. L’any 2014 va residir a Xiraz (l’Iran) i va dur a terme el projecte de poesia i art contemporani El murmullo de la tumba de Hafez.
Presentació i dinamització del debat
Neus Grifoll. Ha estudiat Belles Arts a la Universitat de Barcelona i Cinema i Audiovisuals a l’ESCAC. Compagina l’activitat cinematogràfica amb el món de l’educació treballant en diferents centres. Ha estat professora de Fotografia a l’escola de disseny Elisava (Barcelona) i des del 2003 col·labora amb el Departament Educatiu de la Fundació ”la Caixa”.
Com funciona una sessió de CINEMA I DEBAT?
Les sessions de Cinema i debat posen els joves davant de qüestions socials que els afecten. En cadascuna de les sessions es projecta un documental o pel·lícula sobre un tema diferent, que es complementa amb les aportacions d’un expert. L’alumnat li podrà fer preguntes, però, sobretot, podrà reflexionar sobre el que s’ha vist i expressar les seves opinions i inquietuds.
Preu: 30€
Aforament: Grup classe
Durada: 3 h
Objectius de l'activitat
- Analitzar de manera crítica una realitat, des d’una perspectiva ètica, social, política i cultural.
- Qüestionar-se i fer servir l’argumentació per superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
- Valorar la importància del gènere cinematogràfic com a font d’enriquiment personal i social.
Informació addicional
- Places limitades.
- Es prega màxima puntualitat.
- Si veniu amb un grup d’educació especial, informeu-nos amb antelació.
Treballarem per preparar l’activitat que hagueu triat o us proposarem l’activitat més adequada a les necessitats del grup.
- Si els vostres alumnes tenen algun tipus de necessitat específica, informeu-nos prèviament.
Treballarem per donar resposta a les seves necessitats