Veus silenciades. Esclavitud al segle XIX – Racisme al segle XXI
Vivim en una societat racista? Existeixen les races humanes? En quin moment i per què sorgeix el racisme? Catalunya ha estat un país colonialista i esclavista?
La visita dinamitzada a l’exposició temporal "La infàmia. La participació catalana en l'esclavatge colonial" permetrà trobar les respostes a aquestes preguntes. O potser serà el desencadenant del plantejament d’altres de noves.
A partir de la participació de l’alumnat en un rol-playing i la visita a la pròpia exposició, es generaran debats que posaran sobre la taula el tema del racisme; una qüestió que, malgrat ser tan present en la nostra societat actual, té els seus orígens en una activitat vergonyant de fa més de 200 anys.
Objectius
• Establir relacions de causa-efecte en determinats esdeveniments històrics i la seva concreció en èpoques posteriors.
• Mostrar la relació entre el tràfic de persones esclavitzades i la seva explotació com a mà d’obra gratuïta i la generació de percepcions vexatòries cap a aquestes persones.
• Generar debat entre l’alumnat per tractar un tema latent en la societat i pensar possibles solucions als reptes plantejats.
Sabers
• Valoració del diàleg i de l’argumentació en la presa democràtica de decisions i en la resolució pacífica de conflictes en la relació amb els altres i en contextos diversos.
• Investigació sobre la naturalesa social i política de l’ésser humà, i la comprensió crítica i l’ús dels conceptes de «llei», «poder», «sobirania», «justícia», «estat», «democràcia» i «drets humans» en el context social.
• Manifestació d’una posició informada i èticament fonamentada sobre el valor i pertinència dels drets humans, el respecte per la diversitat etnicocultural, la consideració dels béns públics globals i la percepció del valor social dels impostos en el context proper.
La infàmia i els ODS
Les propostes didàctiques que us plantegem us poden ser d’utilitat per treballar els ODS. És per això que us referenciem quins ODS podeu treballar amb aquesta activitat.
ODS 8: Treball digne i creixement econòmic.
ODS 10: Reducció de les desigualtats.
ODS 16: Pau, justícia i institucions sòlides.
Com organitzo la visita
• Consulteu els materials adjunts per preparar la visita.
• No dubteu en demanar informació i assessorament a l’equip educatiu del Museu si necessiteu més informació per preparar el vostre projecte pedagògic.
• Podeu fer la visita lliure al Museu per conèixer les seves exposicions.
A partir de la participació de l’alumnat en un rol-playing i la visita a la pròpia exposició, es generaran debats que posaran sobre la taula el tema del racisme; una qüestió que, malgrat ser tan present en la nostra societat actual, té els seus orígens en una activitat vergonyant de fa més de 200 anys.
Objectius
• Establir relacions de causa-efecte en determinats esdeveniments històrics i la seva concreció en èpoques posteriors.
• Mostrar la relació entre el tràfic de persones esclavitzades i la seva explotació com a mà d’obra gratuïta i la generació de percepcions vexatòries cap a aquestes persones.
• Generar debat entre l’alumnat per tractar un tema latent en la societat i pensar possibles solucions als reptes plantejats.
Sabers
• Valoració del diàleg i de l’argumentació en la presa democràtica de decisions i en la resolució pacífica de conflictes en la relació amb els altres i en contextos diversos.
• Investigació sobre la naturalesa social i política de l’ésser humà, i la comprensió crítica i l’ús dels conceptes de «llei», «poder», «sobirania», «justícia», «estat», «democràcia» i «drets humans» en el context social.
• Manifestació d’una posició informada i èticament fonamentada sobre el valor i pertinència dels drets humans, el respecte per la diversitat etnicocultural, la consideració dels béns públics globals i la percepció del valor social dels impostos en el context proper.
La infàmia i els ODS
Les propostes didàctiques que us plantegem us poden ser d’utilitat per treballar els ODS. És per això que us referenciem quins ODS podeu treballar amb aquesta activitat.
ODS 8: Treball digne i creixement econòmic.
ODS 10: Reducció de les desigualtats.
ODS 16: Pau, justícia i institucions sòlides.
Com organitzo la visita
• Consulteu els materials adjunts per preparar la visita.
• No dubteu en demanar informació i assessorament a l’equip educatiu del Museu si necessiteu més informació per preparar el vostre projecte pedagògic.
• Podeu fer la visita lliure al Museu per conèixer les seves exposicions.
Material complementari
Fitxa "Veus silenciades" (ESO)
Última actualització: 04/03/25