Ciència amb ritme: projecte educatiu de tecnologia, música i arts visuals
Una oportunitat perquè l'alumnat aprengui a dissenyar, construir i personalitzar un instrument a través de tallers i recursos de ciència i música.
Ciència amb ritme és un projecte transversal que uneix quatre de les matèries educatives més importants: ciència, tecnologia, art i música. L'alumnat desenvoluparà habilitats en l'àmbit d'aquestes disciplines al voltant d'un instrument musical diferent cada curs. Mira el vídeo introductori si vols entendre millor en què consisteix el projecte:
Durant les fases del projecte, l'alumnat aprendrà a dissenyar, construir i personalitzar un instrument a través de tallers i recursos de ciència i música. Tindrà la possibilitat de gravar un vídeo sobre el procés de creació, i també podrà participar en la gravació d'un videoclip col·lectiu amb un músic professional.
Ciència amb ritme és una aposta pel treball col·laboratiu i per l'aprenentatge actiu per a afavorir el desenvolupament personal i la cohesió social.
Aquest curs, l'instrument protagonista serà el baix. Treballarem la física darrere dels instruments de vent i les matemàtiques aplicades en la producció musical.
A qui va dirigit?
Va dirigit a alumnes d'entre 12 i 18 anys de centres educatius dedicats a l'alumnat en risc d'exclusió social o en situació de vulnerabilitat social.
Objectius
- Apropar la ciència, la música, la tecnologia i l'art als adolescents en situació de desavantatge social o dificultats en la seva inserció en el món laboral.
- Consolidar el treball de les competències en l'àmbit científic i artístic a partir de la construcció d'un instrument musical i vincular-lo amb les competències segons el nou currículum de l'ESO.
- Despertar vocacions en els àmbits transversals de l'art i les ciències entre l'alumnat.
Fases del projecte
El projecte estarà dividit en 6 fases que es duran a terme durant tot el curs escolar (octubre-juny)
Presentació del projecte per a docents i període d’inscripció
Acte online on s’explica el projecte, l’instrument, els objectius, les fases, la plataforma digital i el procés d’inscripció.
Taller presencial: So i acústica
Taller experimental perquè l’alumnat adquireixi els conceptes científics i tecnològics bàsics per desenvolupar el projecte de manera autònoma.
Construcció del baix
Es construeix l’instrument al centre amb un kit d’electrònica i materials didàctics. Inclou tutorials, vídeos i una plataforma online per planificar les tasques.
Presentació del baix (vídeo making-of)
Els grups enregistren un vídeo explicatiu del procés de construcció del seu instrument.
Cançó i videoclip participatiu
Es creen o interpreten cançons amb recursos facilitats. També poden participar en un videoclip col·lectiu amb un músic professional.
Exposició i acte final de curs
Els baixos es mostren al CosmoCaixa o CaixaForum. L’acte de cloenda inclou una celebració i concert participatiu.
Si ets un docent i vols participar amb el teu grup d'alumnes, tens qualsevol dubte o vols més informació, contacta amb l'oficina tècnica del projecte:
cienciaconritmo.ccx@magmacultura.com
Durant les fases del projecte, l'alumnat aprendrà a dissenyar, construir i personalitzar un instrument a través de tallers i recursos de ciència i música. Tindrà la possibilitat de gravar un vídeo sobre el procés de creació, i també podrà participar en la gravació d'un videoclip col·lectiu amb un músic professional.
Ciència amb ritme és una aposta pel treball col·laboratiu i per l'aprenentatge actiu per a afavorir el desenvolupament personal i la cohesió social.
Aquest curs, l'instrument protagonista serà el baix. Treballarem la física darrere dels instruments de vent i les matemàtiques aplicades en la producció musical.
A qui va dirigit?
Va dirigit a alumnes d'entre 12 i 18 anys de centres educatius dedicats a l'alumnat en risc d'exclusió social o en situació de vulnerabilitat social.
Objectius
- Apropar la ciència, la música, la tecnologia i l'art als adolescents en situació de desavantatge social o dificultats en la seva inserció en el món laboral.
- Consolidar el treball de les competències en l'àmbit científic i artístic a partir de la construcció d'un instrument musical i vincular-lo amb les competències segons el nou currículum de l'ESO.
- Despertar vocacions en els àmbits transversals de l'art i les ciències entre l'alumnat.
Fases del projecte
El projecte estarà dividit en 6 fases que es duran a terme durant tot el curs escolar (octubre-juny)
Presentació del projecte per a docents i període d’inscripció
Acte online on s’explica el projecte, l’instrument, els objectius, les fases, la plataforma digital i el procés d’inscripció.
Taller presencial: So i acústica
Taller experimental perquè l’alumnat adquireixi els conceptes científics i tecnològics bàsics per desenvolupar el projecte de manera autònoma.
Construcció del baix
Es construeix l’instrument al centre amb un kit d’electrònica i materials didàctics. Inclou tutorials, vídeos i una plataforma online per planificar les tasques.
Presentació del baix (vídeo making-of)
Els grups enregistren un vídeo explicatiu del procés de construcció del seu instrument.
Cançó i videoclip participatiu
Es creen o interpreten cançons amb recursos facilitats. També poden participar en un videoclip col·lectiu amb un músic professional.
Exposició i acte final de curs
Els baixos es mostren al CosmoCaixa o CaixaForum. L’acte de cloenda inclou una celebració i concert participatiu.
Si ets un docent i vols participar amb el teu grup d'alumnes, tens qualsevol dubte o vols més informació, contacta amb l'oficina tècnica del projecte:
cienciaconritmo.ccx@magmacultura.com
Material complementari
Calendari Ciència amb Ritme
Última actualització: 09/07/25