Física i química per a una conducció segura

Podem evitar accidents de trànsit? En aquest taller l'alumnat investigarà com és el moviment de frenada d'un vehicle fent servir una maqueta i un sensor de moviment, i també, com és la reacció química que té lloc als coixins de seguretat, recollint dades amb un sensor de pressió. Construirà explicacions científiques relacionant conceptes com força i velocitat d'una reacció química, amb dades extretes del control de variables i de la interpretació de gràfics.

En què consisteix el taller i què fan l'alumnat que hi participa?
El taller planteja a l'alumnat investigar diversos aspectes de la seguretat vial en dues parts: una primera centrada en la física i una segona, en la química.
En la primera part del taller, l'alumnat haurà d'analitzar de què depèn la distància mínima de seguretat entre dos vehicles, i ho faran estudiant com influeixen diferents factors (del vehicle, del conductor i de l'entorn) en aquesta distància de seguretat. Per a cada factor, els estudiants hauran de construir explicacions científiques a partir de l'estudi del moviment del vehicle i de les forces que hi intervenen, i així progressaran en les seves idees del model escolar d'interaccions mecàniques.
En la segona part del taller, l'alumnat haurà d'investigar com es pot inflar un coixí de seguretat, i tractar d'explicar aquest procés a través d'una reacció química que desprengui molt gas en poc temps. Els estudiants hauran de construir explicacions científiques per interpretar la velocitat amb la qual es produeix el gas, i la influència de les condicions en les quals es dóna la reacció química.
Al final del taller, l'alumnat construirà el seu propi airbag i simularan un xoc en el qual s'infli.

Què s'espera que aprenguin els estudiants?
Els principals continguts conceptuals del taller, pel que fa a la física, són la idea de força com una interacció mecànica, la idea de força resultant i el seu efecte sobre el canvi de moviment, i la idea de MRUA com a moviment que permet descriure la frenada d'un vehicle. Pel que fa a la química, aquests continguts conceptuals són la idea de reacció química, la idea de velocitat de reacció i la idea de gas ideal com a model per explicar l'increment de CO2 en la reacció.
Alhora, el taller també promou l'aprenentatge de continguts procedimentals, com ara l'elaboració d'hipòtesis, el control de variables en el disseny experimental, la interpretació de gràfics i l'elaboració de conclusions a partir de la interpretació dels resultats. Finalment, l'aprenentatge esperat de continguts epistèmics gira a l'entorn de com la ciència fa servir models ideals per explicar els fenòmens del món real, i la importància que tenen la imaginació, la creativitat i l'argumentació en grup per construir les millors explicacions a les coses que passen al nostre voltant.

OBJECTIUS:
- Entendre i analitzar, des d'un punt de vista científic, els fenòmens relacionats amb la seguretat viària i els factors que determinen la distància mínima de seguretat entre dos vehicles.
- Identificar quines són les característiques que ha de tenir una reacció química per tal d'inflar un airbag.
- Elaborar conclusions a partir del plantejament d'hipòtesis, la recollida de dades i la posterior anàlisi i interpretació.
- Manipular instruments com sensors de moviment i sensors de pressió.


PROMOCIONS
70 € / grup (no inclou entrada al museu)
42 € / grup, entrada al museu
* 50% descompte primer mes OCTUBRE 2020 per a totes les activitats educatives.
* 50% descompte en la segona activitat del mateix grup escolar, del mateix dia.
* 50% descompte en les visites a l'exposició "Print3D. Reimprimir la Realitat"

Altres informacions d'interès
- Per a la seguretat dels participants, s'aplicaran les mesures de seguretat i higiene previstes oficialment.
- Si veniu amb alumnes d'integració en el vostre grup, feu-nos-ho saber. Treballarem per donar resposta a les seves necessitats.
- Es prega màxima puntualitat.
- Podeu sol·licitar servei d'intèrprets en llenguatge de signes català (LSC).

Indagant: factors d'una conducció segura
Última actualització: 28/09/20
Fitxa tècnica
ESO2C
Tipus d'activitat
Taller participatiu
Àrea de coneixement
Física, Química, Tecnologia i industria, Salut i prevenció de conductes de risc
Temàtica
#escolar, #STEM, #ciencia, #Salut
ODS
Mig dia
De pagament
Fora del centre escolar espai interior
Idiomes
Castellà, Català
Contacte
CONTACTA