COM PREPARAR ACTIVITATS DE VALOR PER ALS DOCENTS?
Cada cop més es valora tant l’educació formal com la no formal. Les propostes educatives que permeten ampliar la capacitat pedagògica dels docents són més demandades però també es busquen característiques concretes.
AQUÍ DEIXEM ALGUNES PISTES PER AJUDAR A PREPARAR UNA BONA OFERTA EDUCATIVA:
- A l’hora d’introduir una sortida en la programació, el coneixement personal dels mestres és cabdal, per experiència pròpia o recomanació. Demana als docents que valorin l’activitat al portal després de realitzar-la, això facilitarà que altres docents confiïn en la teve proposta.
-
Quan preparis una activitat reflexiona sobre les següents preguntes:
- Què vull que pensin?
- Què vull que diguin?
- Què vull que facin?
- Què vull que sentin? - Atén sempre les demandes dels docents i en la mesura que puguis, adapta les teves propostes a les seves necessitats.
- És molt important que les activitats estiguin íntimament relacionades amb el currículum o amb les competències bàsiques que es volen treballar a cada franja d'edat.
- També té un pes important el valor diferencial que aporta l’experiència
- Esforça’t en crear un espai d’aprenentatge adequat
- Els docents valoren aquest tipus d’activitats per treballar per projectes. Crea propostes que promoguin l’aprenentatge. Els docents busquen propostes vivencials i inspiradores.
- El docents no busquen una "classe" fora del centre escolar. Diferencia't al màxim de les classes convencionals. "És una estafa anar a un museu i que facin una fitxeta que podria fer a la classe"
- La preparació prèvia és essencial per la motivació. Prepara material per treballar a l'aula abans i després de l'activitat.
- Hi ha interès per la transversalitat: aplicar coneixements de diverses matèries alhora, cobrint també competències socials i artistiques.
- Les activitats es programen amb molta antelació. Publica les teves propostes pel proper curs acadèmic durant la primavera anterior per tal que els docents puguin tenir l’oferta actualitzada quan comencin a programar (habitualment entre maig i setembre)
- Hi ha un nombre considerable d’activitats que es reserven durant el curs. Sempre que tinguin places disponibles tingues la teva oferta visible per als docents.
- Els educadors i guies tenen molta influència en la satisfacció de l’experiència. Escull professionals, forma’ls i cuida’ls! No agrada la precarietat laboral amb la que treballen en alguns equipaments
- Si no disposes de servei educatiu que dirigeixi l’activitat ofereix un bon suport per als docents per tal que els alumnes puguin treure el màxim profit de l’experiència
- S'intenta minimitzar el cost del transport. En la mesura que puguis, ofereix facilitats i convenis ambs autocars i transport públic o desplaça’t al centre
- Ajusta bé els preus de les teves propostes. Sovint són les famílies les que paguen aquestes activitats, si la majoria dels alumnes no poden assumir-la, els docents ni se la plantegen
- *Recomanacions basades en el document de Margarida Loran i les respostes a l’enquesta que Activitum ha realitzat a més d’un centenar de docents.
https://www.nationalmuseums.org.uk/media/documents/publications/learning_to_live.pdf
Learning to live. Museums, young people and education.
https://culturaeducacio.gencat.cat/admin/uploads/docs/20160112125236.pdf
Sortides a equipaments patrimonials. Margarida Loran.
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/primaria/curriculum/index.html
Currículum de primària
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/curriculum2015/
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/curriculum2007/
Currículum educació secundària obligatòria
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/infantil/curriculum/
Currículum educació infantil
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/professionals/
Currículum FP
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/
Currículum Batxillerat