Navega a bord d'un veler tradicional

Navegar a bord d'un veler tradicional pel litoral de la ciutat permet a l’alumnat viure l’experiència de navegar a bord d’un vaixell antic
Com són les maniobres a bord d’un vaixell per navegar pel litoral de la ciutat? Quins aparells porta i per a què serveixen? En quin punt del litoral de la ciutat es troba el vaixell en un moment concret? Quina distància recorrem durant l’activitat?

Els nois i noies participen en les maniobres d’abord sota les ordres de la tripulació. Busquen demores per situar el vaixell sobre la carta nàutica i veuen la tecnologia que porta el vaixell per poder navegar.

En iniciar l’activitat ens traslladarem a la bodega del vaixell on el patró ens explicarà les principals normes de seguretat abans de sortir a navegar. Tot seguit dividirem el grup en tres i assignarem a cada grup un espai de treball: proa, través i popa. Seguidament anirem a coberta i farem un reconeixement del vaixell i en presentarem les principals parts. Simultàniament, a requeriment de la tripulació, participarem en les diferents maniobres: desamarrament i hissada de veles. Un cop a mar obert els tres grups realitzarem diferents activitats: a proa farem de serviola i els nusos mariners. Al través seguirem la carta nàutica i a popa atendrem el timó i observarem els diferents aparell de navegació i interpretarem les dades que donen. Per acabar, iniciarem la maniobra d’arriar veles, entrada a port i amarrament al moll. Participarem en totes les maniobres sempre que la tripulació ho estimi adequat.

Objectius
- Identificar les principals parts d’un vaixell i utilitzar el vocabulari propi de bord.
Interpretar la carta nàutica i localitzar unes coordenades donades.
- Situar la posició del vaixell sobre la carta nàutica a través del càlcul de demores.
- Entendre la importància de la tecnologia en la navegació actual.
- Aprendre a fer nusos mariners i conèixer-ne el seu ús.
- Viure l’experiència de navegar a bord d’un vaixell tradicional i participar en les maniobres a bord.

Sabers
- Principals elements d’una carta nàutica, ús i marcació de les coordenades geogràfiques.
- Les parts del vaixell i el vocabulari utilitzat en la navegació.
- Els aparells de navegació actuals i el seu ús.
- Principals característiques d’un nus. I quin és el seu ús.
- Seguiment del rumb marcat. Canvi de rumb segons les indicacions marcades.

Com organitzo la visita?
- Consulteu els materials adjunts per preparar la visita.
- No dubteu en demanar informació i assessorament a l’equip educatiu del Museu si necessiteu més informació per preparar el vostre projecte pedagògic.
- Podeu fer la visita lliure al Museu per conèixer les seves exposicions.

L'activitat es duu a terme durant el periode lectiu escolar.
Horari: de 09:00 a 15:00
Lloc: Pailebot Santa Eulàlia
Grups de fins a 25 alumnes
Més informació

La informació de contacte només és visible per a usuaris registrats al portal.

Identifica't
Última actualització: 08/01/25
Fitxa tècnica
ESO1C
ESO2C
Tipus d'activitat
Taller participatiu
Àrea de coneixement
Informàtica, telecomunicacions i robòtica, Tecnologia i industria
Temàtica
ODS
Mig dia
De pagament
Fora del centre escolar espai exterior
Idiomes
Català, Castellà