Escape box: Mercaders i pirates de la Mediterrània medieval
L’alumnat s’endinsarà en les aventures dels mercaders i pirates de la Mediterrània medieval per descobrir el comerç marítim medieval, la importància del Consolat de Mar i, conceptes sobre navegació.
El joc consta d’una capsa principal, que conté 4 capses que les persones participants han de solucionar per grups i una dinàmica final col·laborativa.
Inici i configuració dels grups: El professor o la professora s’ha trobat una capsa a les golfes de casa i demana ajuda a l’alumnat per obrir-la. La primera dinàmica es fa de manera individual, es reparteix una targeta a cada alumne que contindrà un joc tipus enfonsar la flota que els permetrà fer els grups i trobar la combinació per obrir la capsa principal.
Capsa principal: Dins la capsa principal trobaran una carta inspirada en l’època que els posarà en situació, i els plantejarà el repte principal. Gràcies a la lectura de la carta, sabran que han estat convocats com a testimonis en un judici a una hora i dia concrets, en un punt que encara desconeixen; per descobrir-lo, hauran de superar els reptes. Dins la capsa també hi troben 4 capses i 4 diaris de navegació identificats amb el color i vaixell pertinents.
Capses de reptes per als grups: Les capses estan tancades amb cadenats i tenen una pista gravada, que els permet trobar el codi fent ús del diari de navegació. Dins les capses, trobaran materials diversos, alguns són distractors i altres són necessaris per resoldre els reptes i aconseguir el codi final. Per tal que els grups cooperin durant la resolució dels reptes, es poden trobar dins la capsa certs materials que són necessaris per a altres grups. Sempre caldrà tenir en compte si hi ha alguna referència de color als materials que vagin apareixent que coincideixi amb el color d’algun altre grup.
Els 4 vaixells són de diferents orígens, tenen diferents rutes i transporten diferents mercaderies. L’alumnat és la tripulació de cadascun d’aquests vaixells. Els vaixells i la seva tripulació es troben amb diferents incidents durant la ruta, que posen en relleu els diferents actors que els protagonitzaven, i que fan al·lusió als conflictes que es recullen al Llibre del Consolat de Mar. A més, a través de la resolució dels diversos reptes treballaran contingut relacionat amb el mar i la navegació marítima.
Compartiment lateral de la capsa principal (repte final cooperatiu): Dins la capsa principal hi haurà un espai lateral amb un cadenat que només es podrà obrir de forma col·laborativa un cop es completin la resta de reptes. En aquest compartiment troben la carta final que els felicita i reforça la rellevància de Catalunya en el comerç per la Mediterrània, així com la importància del Consolat de Mar.
Inici i configuració dels grups: El professor o la professora s’ha trobat una capsa a les golfes de casa i demana ajuda a l’alumnat per obrir-la. La primera dinàmica es fa de manera individual, es reparteix una targeta a cada alumne que contindrà un joc tipus enfonsar la flota que els permetrà fer els grups i trobar la combinació per obrir la capsa principal.
Capsa principal: Dins la capsa principal trobaran una carta inspirada en l’època que els posarà en situació, i els plantejarà el repte principal. Gràcies a la lectura de la carta, sabran que han estat convocats com a testimonis en un judici a una hora i dia concrets, en un punt que encara desconeixen; per descobrir-lo, hauran de superar els reptes. Dins la capsa també hi troben 4 capses i 4 diaris de navegació identificats amb el color i vaixell pertinents.
Capses de reptes per als grups: Les capses estan tancades amb cadenats i tenen una pista gravada, que els permet trobar el codi fent ús del diari de navegació. Dins les capses, trobaran materials diversos, alguns són distractors i altres són necessaris per resoldre els reptes i aconseguir el codi final. Per tal que els grups cooperin durant la resolució dels reptes, es poden trobar dins la capsa certs materials que són necessaris per a altres grups. Sempre caldrà tenir en compte si hi ha alguna referència de color als materials que vagin apareixent que coincideixi amb el color d’algun altre grup.
Els 4 vaixells són de diferents orígens, tenen diferents rutes i transporten diferents mercaderies. L’alumnat és la tripulació de cadascun d’aquests vaixells. Els vaixells i la seva tripulació es troben amb diferents incidents durant la ruta, que posen en relleu els diferents actors que els protagonitzaven, i que fan al·lusió als conflictes que es recullen al Llibre del Consolat de Mar. A més, a través de la resolució dels diversos reptes treballaran contingut relacionat amb el mar i la navegació marítima.
Compartiment lateral de la capsa principal (repte final cooperatiu): Dins la capsa principal hi haurà un espai lateral amb un cadenat que només es podrà obrir de forma col·laborativa un cop es completin la resta de reptes. En aquest compartiment troben la carta final que els felicita i reforça la rellevància de Catalunya en el comerç per la Mediterrània, així com la importància del Consolat de Mar.
Material complementari
Guia Professorat: Mercaders i Pirates
Última actualització: 02/07/25