ART+ESCOLA+MÀGIA
Exposició dels projectes realitzats en el marc de la 14a edició d'ART I ESCOLA
ART + ESCOLA + MÀGIA
Una guspira d’emoció, aquell moment extraordinari d’exaltació expressiva, el flaix d’eloqüència davant un treball artístic. Possiblement sigui el principal motiu en la recerca de tot acte creatiu i un aspecte cabdal per incidir en les diferents formes artístiques.
Plantegem l’exposició de la 14a edició d’Art i Escola com un recorregut a través de les propostes presentades per cada grup i escola, aquest any trenta-una escoles que han realitzat quaranta-dos projectes, i ho hem fet agrupant-les en connexions temàtiques, formals o participatives. Plantegem un itinerari flexible i gens forçat per unes categories concretes però que es comuniquen entre elles:
Il·lusions òptiques, Transformacions, Tradicions i Llegendes, Criatures fantàstiques i Altres mons, Ungüents i pocions, Miralls i reflexions.
Això ho fem seguint un traçat lliure per les sales acompanyats tothora per un color verd saturat i brillant, gairebé fluorescent. Un color que pot remetre a allò natural però també al sobrenatural. El verd que ens adreça a la natura, però amb aquesta característica de qualitat ens aboca a l’artifici. Un color com el que s’utilitza pel croma en imatge cinematogràfica o televisiva, aquell to que permet la invisibilitat, la inserció i sobreposició d’imatges, i per tant la il·lusió de noves realitats.
La Màgia remet a l’il·lusionisme, a la prestidigitació de l’espectacle escènic dels trucs i els enganys. A la seducció i suggestió de les percepcions òptiques de la psicologia visual.
Trobem la màgia en el complex i enigmàtic món de la simbologia i la mitologia, en el desconegut i en el sobrenatural, en l’ancestral.
En el més enllà, en el somni, la boira, el mirall, l’imaginari i la fantasia.
En allò llunyà, en el cosmos i el món sideral, el sol, la lluna i els astres, les constel·lacions, la pluja d’estels, l’extraterrestre.
En llocs especials, racons especials, llocs sagrats.
En les cartes i els daus, el tarot i l’atzar. L’astrologia i el zodíac.
En els ritus i tradicions, creences populars, gegants, capgrossos.
Éssers fantàstics, llegendes i mites, dracs i sirenes, deus i deesses, fades i follets, llitons, minairons, nimfes i dones d’aigua.
Bruixes i bruixots, druides i trementinaires. Les herbes medicinals, ungüents i pocions.
En lleis de física i química, en la transformació de la matèria. La metamorfosi.
En el canvi del medi, nedar, volar.
Una pluja de granotes.
Marià Dinarès
ART I ESCOLA és un programa que promou i posa en valor la presència de l’art a les escoles. Establint una xarxa de col·laboracions entre diferents agents que treballen des de l'àmbit de l’art i l'educació, conjuntament amb els centres educatius que hi participen. Parteix de la premissa que l'educació forma part de la producció cultural i que l'art, entès des de la seva multiplicitat de formes contemporànies, pot proporcionar diverses eines útils per revitalitzar accions educatives.
El programa és una iniciativa d'ACVIC Centre d’Arts Contemporànies i el Centre de Recursos Pedagògics d'Osona i compta amb la participació de professionals de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic, H. Associació per a les Arts Contemporànies, Katacrack, la UVIC-UCC, la Universitat de Barcelona i persones a títol individual.
Una guspira d’emoció, aquell moment extraordinari d’exaltació expressiva, el flaix d’eloqüència davant un treball artístic. Possiblement sigui el principal motiu en la recerca de tot acte creatiu i un aspecte cabdal per incidir en les diferents formes artístiques.
Plantegem l’exposició de la 14a edició d’Art i Escola com un recorregut a través de les propostes presentades per cada grup i escola, aquest any trenta-una escoles que han realitzat quaranta-dos projectes, i ho hem fet agrupant-les en connexions temàtiques, formals o participatives. Plantegem un itinerari flexible i gens forçat per unes categories concretes però que es comuniquen entre elles:
Il·lusions òptiques, Transformacions, Tradicions i Llegendes, Criatures fantàstiques i Altres mons, Ungüents i pocions, Miralls i reflexions.
Això ho fem seguint un traçat lliure per les sales acompanyats tothora per un color verd saturat i brillant, gairebé fluorescent. Un color que pot remetre a allò natural però també al sobrenatural. El verd que ens adreça a la natura, però amb aquesta característica de qualitat ens aboca a l’artifici. Un color com el que s’utilitza pel croma en imatge cinematogràfica o televisiva, aquell to que permet la invisibilitat, la inserció i sobreposició d’imatges, i per tant la il·lusió de noves realitats.
La Màgia remet a l’il·lusionisme, a la prestidigitació de l’espectacle escènic dels trucs i els enganys. A la seducció i suggestió de les percepcions òptiques de la psicologia visual.
Trobem la màgia en el complex i enigmàtic món de la simbologia i la mitologia, en el desconegut i en el sobrenatural, en l’ancestral.
En el més enllà, en el somni, la boira, el mirall, l’imaginari i la fantasia.
En allò llunyà, en el cosmos i el món sideral, el sol, la lluna i els astres, les constel·lacions, la pluja d’estels, l’extraterrestre.
En llocs especials, racons especials, llocs sagrats.
En les cartes i els daus, el tarot i l’atzar. L’astrologia i el zodíac.
En els ritus i tradicions, creences populars, gegants, capgrossos.
Éssers fantàstics, llegendes i mites, dracs i sirenes, deus i deesses, fades i follets, llitons, minairons, nimfes i dones d’aigua.
Bruixes i bruixots, druides i trementinaires. Les herbes medicinals, ungüents i pocions.
En lleis de física i química, en la transformació de la matèria. La metamorfosi.
En el canvi del medi, nedar, volar.
Una pluja de granotes.
Marià Dinarès
ART I ESCOLA és un programa que promou i posa en valor la presència de l’art a les escoles. Establint una xarxa de col·laboracions entre diferents agents que treballen des de l'àmbit de l’art i l'educació, conjuntament amb els centres educatius que hi participen. Parteix de la premissa que l'educació forma part de la producció cultural i que l'art, entès des de la seva multiplicitat de formes contemporànies, pot proporcionar diverses eines útils per revitalitzar accions educatives.
El programa és una iniciativa d'ACVIC Centre d’Arts Contemporànies i el Centre de Recursos Pedagògics d'Osona i compta amb la participació de professionals de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic, H. Associació per a les Arts Contemporànies, Katacrack, la UVIC-UCC, la Universitat de Barcelona i persones a títol individual.
Última actualització: 08/05/25