Teatralizar històries no sexistes: recursos expressius per a educar en perspectiva de gènere
Aquest taller vol utilitzar els recursos expressius del teatre, del moviment i de l'escriptura per a investigar el tema de la construcció de gènere en la cultura del passat i del present, individuant arrels històriques, socials i culturals que han alimentat la cultura patriarcal i la desigualtat entre home i dona. Parlar del masculí i el femení des d'una perspectiva de gènere implica realitzar una primera afirmació: les cultures construeixen les maneres de “ser dona” i de “ser home”. En dir de Simone De Beauvoir “la dona no neix, es fa”. Podríem estendre la mateixa idea cap a la construcció de lhome: no neix sinó que es fa.
El compromís del curs serà construir un aprenentatge actiu i no formal que pugui revelar el sexisme i el masclisme ocults en la producció oral i escrita, passada i present: els/as participants aprendran a reconèixer entre una cultura de la desigualtat i, per mitjà del teatre i de l'escriptura, podran crear, inventar i transformar patrons patriarcals, perquè l'objectiu ultimo d'aquest curs serà difondre una cultura d'igual oportunitats i dialogo.
Durant les sessions, es convidaran els/as participants a triar un conte clàssic, un argument dramaturgic o cinematogràfic i analitzar les seves característiques de gènere - paper de les dones, desenvolupament de l'acció/sentiments expressats, ús de l'espai (privat i públic) i del temps – per a trobar la presència o absència d'estereotips/conflictes de gènere. Després cada grup de treball podrà reescriure la història triada amb una perspectiva de gènere i utilitzar recursos de teatre i moviment: per això, es plantejaran alguns aspectes bàsics per a poder comptar bé una història i obrir una finestra al sorprenent paisatge de la narració i de la posada en escena. Durant el taller es convidaran els/les participants a jugar amb el teatre, transformant i canviant els papers de gènere, els símbols de la construcció de masculí i femení així com els elements d'opressió, passats i presents.